Sprawozdanie z wycieczki do Krakowa i Wieliczki

Istnieją takie miejsca, które każdy Polak przynajmniej raz w życiu powinien odwiedzić, by móc poznać prawdziwe dziedzictwo własnego kraju. To właśnie Kraków – miasto królów, historyczne serce Polski, ostoja kultury i sztuki - stał się w tym roku celem wycieczki klas edukacji wczesnoszkolnej, które wraz z wychowawczyniami i przedstawicielami rodziców udały się na wyprawę do dawnej stolicy Polski w dniu 5 czerwca Królewskie miasto przywitało nas serdecznie mnogością zabytków, niezwykłym klimatem, który poczuliśmy udając się na przechadzkę po Starym Mieście. Jako pierwszy zwiedziliśmy najstarszy budynek Uniwersytetu Jagiellońskiego. Rynek Główny zaprezentował nam Sukiennice, w których mieszczą się liczne kramy z pamiątkami, dziełami rzemiosła artystycznego i biżuterią. Na największym europejskim rynku wysłuchaliśmy hejnału z wieży Kościoła Mariackiego. Po mieście oprowadzały nas dwie panie przewodniczki, które pomagały nam odkrywać tajemnice legend krakowskich oraz niektórych obiektów, zwracając naszą uwagę na najciekawsze elementy.
        Kolejną częścią wycieczki było zwiedzanie Katedry Wawelskiej i Wawelu. Po spacerze na dziedzińcu wawelskim i podziwianiu widoków ze wzgórza, przeszliśmy przez smoczą jamę do zionącego ogniem pomniku Smoka Wawelskiego. Spacerując wzdłuż Bulwarów Wiślanych udaliśmy się na przystań, skąd wyruszyliśmy w godzinny rejs statkiem po Wiśle.
     Następnie przejechaliśmy do Wieliczki, gdzie podążyliśmy „Śladami legend wielickiej kopalni”. Podczas wędrówki trasą turystyczną poznaliśmy historię zabytkowej kopalni soli, której początki sięgają czasów średniowiecza, dowiedzieliśmy się o tradycjach i obyczajach wielickich górników, podziwialiśmy prawdziwe cuda wykonane w soli: m.in. wspaniałe kaplice zdobione solnymi rzeźbami i płaskorzeźbami, żyrandole, urokliwe podziemne jeziora, stare wyrobiska o oryginalnej drewnianej zabudowie, dawne narzędzia górnicze oraz zachowane ślady prac w dawnej kopalni. Najbardziej zachwycił nas wystrój wydrążonej w XIX wieku kaplicy św. Kingi.
       W roku 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości, wyjazd do Krakowa to prawdziwa, „żywa” lekcja patriotyzmu i historii. Nie możemy także zapomnieć o integracji wszystkich klas edukacji wczesnoszkolnej.